INSÄNDARE
Det är oacceptabelt att en verksamhetschef, som ska ha kännedom om sjukhusets riktlinjer, godkänner en kostsam resa utan att följa de korrekta procedurerna och därefter skyller ifrån sig.
I detta fall har verksamhetschefen, med full vetskap om regionens ekonomiska situation, gått emot riktlinjerna och godkänt en resa som inte bara kostade dubbelt så mycket som tillåtet utan också saknade sjukhuschefens godkännande.
“Förtroendeskadligt”
Och sedan försöker man ursäkta sig genom att felaktigt lägga skulden på avdelningschefen, trots att även denne har haft sin position tillräckligt länge för att känna till riktlinjerna.
Att ljuga för medier om hur detta beslut fattades är både omdömeslöst och förtroendeskadligt.
Hur kan en organisation lita på en verksamhetschef som inte tar ansvar för sina egna beslut och som dessutom inte drar sig för att förvränga sanningen?
Detta beteende underminerar allmänhetens och personalens förtroende för ledningen på sjukhuset.
“Har rätt att få svar”
Min fråga är därför: kan sjukhusledningen verkligen låta en verksamhetschef som agerar på detta vis ha kvar sitt uppdrag?
Om man inte längre kan ha förtroende för sin ledning, hur ska då arbetsmoralen och tilliten bland personalen kunna upprätthållas?
Skattebetalare i Oskarshamn har rätt att få svar. En förändring är nödvändig – för vår regions framtid och för sjukvårdens trovärdighet.
Skattebetalare med insyn
Arkivfoto: Peter A Rosén
Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se