INSÄNDARE
Angående kollektivtrafiken i Region Kalmar län…
Att biljettpriset på den allmänna kollektivtrafiken subventioneras med cirka 50 procent med skatteintäkter från regionens skattebetalare är en omfördelning från invånare som bor där det inte finns någon pendlingsbar kollektivtrafik till invånare som kan och använder sig av tåg och buss för sina förflyttningar.
“Var är regionen?”
Det här systemet med subventioner med skattemedel är ett bonus malus-system, där pengar flyttas från landsbygdens skattebetalare till kollektivtrafikens geografiska verksamhetsområdens invånare som köper biljetter till reducerat pris.
Var är regionen med subventioner när landsbygdens invånare står vid drivmedelspumpen eller laddstolpen med sina fordon?
Var är regionens subventioner när landsbygdens invånare behöver ha en ny omgång däck till sina fordon?
Var är regionens subventioner när landsbygdens invånare behöver en hyrbil när deras egna står på verkstad?
“Varför?”
Den här bonus malus-effekten är något som drabbar alla som har sitt boende eller arbetar utanför kollektivtrafikens verksamhetsområden, de “vita fläckarna” i regionen där en hel del av regionens invånare bor.
Vi får ta hela kostnaden själva för att förflytta oss!
Varför ska en del förflytta sig på andras bekostnad?
Skattebetalare
Genrebild: Freepik
Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se