SVERIGE
Svensk Handels Handelsbarometer för september månad visar en något splittrad bild. Partihandeln och dagligvaruhandeln ser något ljusare bild på framtiden, medan sällanköpsvaruhandeln tydligt backar efter en stark förbättring av sentimentet i september.
För butikshandeln sjönk framtidsindikatorn till 95,8, särskilt på grund av försäljnings- och lönsamhetsförväntningar. Dagligvaruhandeln steg däremot något till 99,6, främst tack vare högre förväntningar på antal anställda och försäljning. Sällanköpsvaruhandeln såg en kraftig nedgång på 6,9 enheter, till värdet 92,1. Partihandeln steg med 2,2 enheter till 95,4, där förväntningarna på anställningsfronten ökade mest.
– Det är glädjande att förväntningarna stiger inom några områden, men i stort är det inte någon ljus prognos. Trots en delvis positiv ton är det uppenbart att handelsföretagen fortsatt har det tufft säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
Tuff verklighet
Sentimentet inom handeln, särskilt utanför sällanköpsvaruhandeln, visar tecken på förstärkning. Men trots en viss optimism kvarstår en tuff verklighet för många aktörer, där antalet varsel och konkurser fortsätter att ligga på höga nivåer jämfört med tidigare år. Alla delsektorer i branschen ligger fortfarande under den neutrala nivån på 100, vilket pekar på att pessimismen inom handeln kommande tre månader är utbredd.
Svensk Handel konstaterar att efter snart tre år av lågkonjunktur är utmaningarna för branschen fortfarande betydande. Konsumtionsnivåerna är låga, vilket i kombination med ökande hyror försätter många mindre butiker i en utsatt situation.
Uppmanar till sänkt styrränta
Handeln, som är näringslivets största arbetsgivare, behöver nu insatser för att vända denna kritiska situation. För att undvika en eskalerande konkursvåg och minska varsel, ser Svensk Handel ett behov av sänkningar i styrräntan för att åter ge hushållen ett ökat konsumtionsutrymme.
– Vi uppmanar Riksbanken att sänka styrräntan med åtminstone 75 punkter före årsskiftet. Om inte konsumenterna får mer i plånboken riskerar vi att förlora många av de mindre aktörerna, som ofta är ryggraden i våra städer och samhällen, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
Från och med månadens rapport mäts inte längre sentimentet inom den renodlade e-handeln enskilt i Handelsbarometern. Förklaringen till detta grundar sig i det faktum att det inte längre existerar någon motsättning mellan den fysiska och den digitala kanalen, utan e-handeln är i dag en självklarhet för företagen inom detaljhandeln.
Foto: Freepik