ANNONS

Jonathan Sager, Oskarshamnspartiet
Jonathan Sager. Foto: Peter A Rosén

Så vill Oskarshamnspartiet förbättra näringslivsklimatet i kommunen

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

DEBATTARTIKEL

Oskarshamns kommun har sjunkit en rad placeringar på näringslivsrankingen och för att vända den negativa trenden och göra Oskarshamn till en konkurrenskraftig kommun, som är det självklara valet för företag, så krävs det handlingskraft.

Kommunens näringslivsprogram har bra målsättningar, men saknar konkreta åtgärder och Sverigedemokraternas kritik är befogad – men även där finns en total avsaknad av konkreta åtgärder.

Oskarshamnspartiet ser näringslivets behov och utmaningar men vill i stället för tomma ord se att kommunen visar handlingskraft och levererar konkreta åtgärder.

”Otydlighet”

Oskarshamns företag lider idag på grund av otydlighet och bristande kontakt, därför vill Oskarshamnspartiet se att kommunen etablerar ett näringslivscentrum med en tydlig stödlinje för företagare.

Om en företagare eller ett företag vill ha kontakt med kommunen så ska det vara enkelt och tydligt, ett nummer till en person som hanterar näringslivets problem direkt och utan fördröjning.

I linje med detta så krävs det även att kommunen blir av med sin onödiga och självskadande administration.

Idag när ett företag skickar in ett ärende till kommunen så lämnas ärendet vidare i flera led innan det blir någon verkstad.

Oskarshamnspartiet vill därför se att varje ärende ges till en enda tjänsteperson som äger frågan och följer den under hela ärendeprocessen.

Detta gör det enkelt för företagare att ringa in och kolla var i processen ärendet, vilket ökar transparensen då den riktade tjänstemannen förväntas ha gående dialog med företaget under hela ärendeprocessen.

Oskarshamnspartiet vill även se att antalet dialoger med näringslivet ökar.

Varje vecka ska kommunen ha ett möte med Svenskt Näringsliv för att diskutera kommunens näringslivspolitik och varje månad ska kommunen bjuda in samtliga etablerade eller planerade företag i kommunen och diskutera utmaningarna och kommunens hanteringar.

Om en företagare har en fråga eller vill ventilera kritik så ska det kunna göras enkelt och tydligt.

Utöver det så krävs det att kommunen sätter upp tydliga mål, om man inte vet vart man ska så är det omöjligt att ta sig dit.

”Vägen fram är lång”

Oskarshamnspartiet vill se att kommunens nya mål blir att nå topp tio bland Sveriges företagskommuner inom fem år och att allt näringslivsarbete kommunen gör ska genomsyras av att nå detta mål.

Vägen ditt kräver att kommunen jobbar för att stärka lokala företags ställning i kommunen, men även att kommunen har ett öppet och transparent förhållningssätt.

Kommunen måste vara tydlig mot näringslivet och företagen med vad deras mål är, så att näringslivet och den privata sektorn kan planera och komplettera den offentliga sektorn. Utan denna öppenhet så riskerar kommunen och näringslivet hamna i en dragkamp mot varandra istället för att tillsammans arbeta för att dra Oskarshamn framåt.

De åtgärderna är inte universallösningar eller snabba åtgärder – och vägen fram är lång och kommer ta tid, men om kommunen och oppositionen menar allvar med att man vill förbättra situationen för kommunens företagare, så krävs det att samtliga partier lägger undan sitt ständiga jagande efter billiga politiska poäng och i stället sätter Oskarshamns bästa först.

Jonathan Sager, Oskarshamnspartiet

Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
7
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS