ANNONS

Kvinna i livsmedelsbutik
Foto: Freepik

Svenska hushåll handlar mindre ekologiskt

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Svenskarna fortsätter att lägga allt mindre pengar på ekologiska livsmedel, visar ny statistik från SCB. Under förra året sålde dagligvaruhandeln ekologiska livsmedel för 16,6 miljarder kronor i löpande priser, vilket är detsamma som inbringade kronor.

Trenden att svenskarna köper mindre ekologiskt fortsätter.

– Jämfört med 2022 minskade försäljningen av ekologiska varor med 3,8 procent. Kött var den varugrupp som minskade mest, med 17,8 procent, säger Mariah Nilsson, statistiker på SCB.

I dag är bara 1,5 procent av köttet som säljs ekologiskt. Även försäljningen av ekologiska grönsaker minskade mycket jämfört med 2022, med 11,8 procent.

Försäljning av ekologiska livsmedel och livsmedel totalt, i miljoner kronor

Ekologisk försäljning  2023Utveckling ekologisk försäljning 2023, jämfört med 2022Total försäljning 2023Andel ekologisk försäljning, i procent
Livsmedel och alkoholfria drycker18117-3,83336425,4
Livsmedel16640-3,62968555,6
Bröd och övriga spannmåls-produkter806-6,3498791,6
Kött801-17,8531521,5
Fisk29502,51794216,4
Mjölk, ost och ägg30170,9495796,1
Oljor och fetter690-8,394667,3
Frukt3215-2,82491312,9
Grönsaker3017-11,8364158,3
Sötsaker och glass12475,1413113,0
Övriga livsmedel896-0,1141986,3
Alkoholfria drycker1476-5,7367874,0
Kaffe, te och kakao995-3,1113348,8
Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice482-10,9254531,9
Statistik från SCB

Trendbrott 2021

Försäljningsvärdet av ekologiska varor ökade stadigt fram till 2020, men från 2021 har den ekologiska försäljningen i stället gått nedåt. Andelen ekologiska varor som såldes 2023 var olika stor i olika varugrupper. Högst andel ekologiska varor återfanns bland fisk där 16,4 procent av all fisk som såldes var ekologisk.

Näst högst andel var bland frukt vars ekologiska försäljning motsvarade nästan 13 procent av den totala försäljningen. Av all grönsaksförsäljning var 8,3 procent ekologisk och motsvarande andel för mjölk, ost och ägg var 6,1 procent.

FAKTA / Om statistiken

Livsmedelsstatistiken är en årlig rapport som beskriver livsmedelsförsäljningen i Sverige. Statistiken bygger på kassaregisterdata från aktörer i livsmedelsbranschen. Rapporten innehåller bland annat den totala försäljningen av livsmedel, i löpande och fasta priser, försäljningen uppdelat på olika varugrupper och försäljningen av ekologiska varor samt egna märkesvaror.

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS