KALMAR LÄN
”När Tidö-partierna presenterade sin budget för några veckor sedan så blev det tydligt att anslagen till Trafikverket inte alls motsvarade behoven, då de är nära 200 miljoner lägre än vad Trafikverket hade begärt”, skriver Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet i Region Kalmar län i ett pressmeddelande.
”Tidö-partiernas neddragning får nu stora konsekvenser för tågtrafiken i Kalmar län, då det statsbidrag som vi tidigare fått för att bedriva trafiken nu dras in, det beskedet har nu Region Kalmar län fått från Trafikverket. Statsbidraget för Stångådalsbanan uppgår idag till 18 miljoner, vilket dras in från årsskiftet”, skriver de tre majoritetspartierna i regionen.
”Regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S) är djupt irriterad och bekymrad över beskedet.”
– Jag är bedrövad och vansinnig över detta beslut! Återigen får vi ett bevis på att regeringspartiernas tal om hela landets utveckling i valrörelsen inte var något annat än tomma ord. Inte minst Kristdemokraterna hade hög svansföring i sitt tal om ”Hjärtlandet” – och nu sitter deras infrastrukturminister Andreas Carlson och slår undan benen på den regionala tågtrafiken. Jag ställer samtidigt frågan till Kristdemokraternas bägge regionråd, Jimmy Loord och Carl-Wiktor Svensson, om de acceptera detta eller om de är beredda att göra ett jobb och påverka sin egen minister?
Den undrar Angelica Katsanidou.
“Förbannad”
”Att tågtrafiken i länet nu är hotad är ytterligare ett hårt slag mot infrastrukturen i Kalmar län, konstaterar regionala utvecklingsnämndens ordförande Karin Helmersson (C).”
– Jag är bedrövad, ledsen och förbannad. Gång på gång visar regeringens politik att vi i Kalmar län är mindre värda än stora delar av övriga Sverige. Vi är ett av de län som får absolut minst när det gäller satsningar på infrastruktur och nu kommer detta besked som en riktigt sur lök på laxen. Det känns verkligen som att vi i länet jobbar i en konstant statlig motvind och uppförsbacke, säger Karin Helmersson.
“Ödesdigert”
– Tidö-partierna är snabba på att slå sig för bröstet med att de sänker skatten för de som tjänar allra mest, men de gör det på bekostnad av bland annat den regionala utvecklingen. Att dra in stödet för tågtrafiken är ödesdigert för oss i Kalmar län och de sätter regionen i en omöjlig sits, antingen så tvingas vi nu att lägga ner tågtrafiken i länet eller så får sjukvården betala priset för att tågtrafiken ska finnas kvar, säger Lena Granath (V), regionråd.
Arkivfoto: Region Kalmar län