ANNONS

Kvinna med varor i livsmedelsbutik
Foto: Freepik

Matpriserna ökar samtidigt som mängden sålda livsmedel minskar enligt ny statistik

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Försäljningen av livsmedel ökade i kronor och ören 2023. Samtidigt minskade mängden sålda livsmedel, visar ny statistik från SCB. Den ökade försäljningen förklaras av att maten blev dyrare.

Under 2023 uppgick den totala försäljningen av livsmedel och drycker till 384 miljarder kronor. Det är en ökning med knappt 28 miljarder kronor, eller 7,9 procent jämfört med 2022.

Den ökade försäljningen förklaras av att det blev dyrare för svenska konsumenter att handla mat under 2023. Prisökningarna ledde också till att volymen sålda livsmedel och drycker minskade med 3,8 procent.

– Samtidigt som priserna fortsatte uppåt minskade volymen, alltså mängden livsmedel som såldes. Det är den största minskningen i volym som SCB hittills uppmätt, säger Louise Eklund, statistiker på SCB.

Prisökning för alla varugrupper utom en

Tittar man närmare på försäljningsutvecklingen i löpande priser på olika varugrupper ökade alla utom en. Den största ökningen var för fisk som ökade med 20,6 procent, följt av frukt 13,5 procent och grönsaker 9,3 procent. Spritdrycker var den enda varugruppen där försäljningen minskade med 2,2 procent.

Den totala volymen av livsmedelsförsäljningen räknat i kronor sjönk under 2023. Endast två varugrupper, frukt och fisk, ökade i volym.

– Frukt var den varugrupp som ökade mest i volym. Mest minskade försäljningen av socker, sylt, honung, choklad och konfektyr, totalt minus 7 procent. Intressant är att det under 2022 var tvärtom, då var det uppåt för godis och nedåt för frukt, säger Louise Eklund.

Försäljningsutveckling

Försäljningsutvecklingen mellan 2022 och 2023 i löpande och fasta priser

Varugrupp20222023Löpande
priser (%)
Fasta
priser (%)
Livsmedel och drycker365 381384 4397,9-3,8
Livsmedel och alkoholfria drycker306 523333 6428,8-3,8
Livsmedel272 119296 8559,1-3,8
Bröd och övriga spannmålsprodukter46 22949 8797,9-4,1
Kött48 97353 1528,5-0,7
Fisk14 87317 94220,60,1
Mjölk, ost och ägg46 38749 5796,9-5,1
Oljor och fetter8 8559 4666,9-6,6
Frukt21 94724 91313,53,7
Grönsaker33 33136 4159,3-6,0
Socker, sylt, honung, choklad och konfektyr38 51141 3117,3-7,0
Övriga livsmedel13 01114 1989,1-4,0
Alkoholfria drycker49 85850 7971,9-3,6
Kaffe, te, choklad10 60111 3346,9-0,6
Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuicer23 80325 4536,9-4,9
Alkoholhaltiga drycker49 85850 7971,9-3,6
Spritdrycker10 1739 945-2,2-5,2
Vin 25 87026 4812,4-3,1
Öl13 81514 3714,0-3,2
Källa: SCB

Priserna för livsmedel och drycker ökade enligt Konsumentprisindex (KPI) med 12,1 procent under 2023, motsvarande siffra för 2022 var 9,5 procent.

FAKTA / Om statistiken

Statistiken tas fram med hjälp av kassaregisterdata från dagligvaruhandeln och finns från år 2000. Eftersom försäljningen mäts i pengar kan en ökning förklaras både av prisökningar och av att en vara säljs i större mängd än tidigare. Undersökningen mäter försäljningsvärdet. Konsumentprisindex (KPI) för de olika varugrupperna används sedan för att beräkna volymutvecklingen.

Foto: Freepik

+1
3
+1
0
+1
0
+1
2
+1
1
+1
0
+1
3

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS