ANNONS

O-Ringen Smålandskusten gav 165 miljoner i turismekonomisk effekt: “Vilken succé det blev”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

OSKARSHAMN

Orienteringstävlingen O-Ringen lockade drygt 21 700 deltagare och besökare till Smålandskusten och Oskarshamn. Undersökningen, som är gjord av Upplevelseinstitutet på uppdrag av Svenska Orienteringsförbundet, visar att O-Ringen Smålandskusten gav 165 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning tillbaka till kommunens näringsliv.

Hösten 2018 fattades det beslut om att O-Ringen skulle genomföras på Smålandskusten med Oskarshamn som nav. De operativa förberedelserna har pågått sedan dess och när orienterarna nu äntligen fick inta Småland var det alltså 21 700 besökare som kom, av dessa var 19 250 deltagare och 2 450 medföljare.

– Det var ett modigt beslut som togs 2018 när avtalet skrevs på, där vi trodde på möjligheterna i evenemanget och på kraften i både organisationer och hos det ideella. Idag känner vi stor stolthet över att vi som plats stått värd för ett så stort evenemang som blev så lyckat. Såklart är det inte utan alla ideella timmar som föreningar lagt ner vi tillsammans kunde ro detta i hamn, säger Andreas Erlandsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Oskarshamns kommun i ett pressmeddelande från Svenska Orienteringsförbundet.

Andreas Erlandsson (S), ordförande i kommunstyrelsen i Oskarshamns kommun.
Andreas Erlandsson (S), ordförande i kommunstyrelsen i Oskarshamns kommun. Foto: Peter A Rosén

Hög turismekonomisk effekt

Totalt investerade Oskarshamns kommun cirka 7,5 miljoner kronor och man såg investeringen som en stor möjlighet att visa upp platsen från sin bästa sida samt också generera framtida besök till kommunen och regionen. Man estimerade också att evenemanget skulle få en positiv effekt rent ekonomiskt och så blev verkligen fallet.

– Det var med glädje vi tog emot rapporten om hög turistekonomisk effekt. Det kommer direkt tillbaka till näringslivet att vi från destinationsbolag och kommun har vågat satsa och för många av våra företagare har O-Ringen burit frukt genom restaurangbesök, kanske en glass på badstranden, en hotellnatt eller matkassen i affären. Vi är såklart också glada över den stora andel som vill besöka oss igen eller rekommendera någon annan det. Om pengarna är kortsiktiga så har vi också gjort ett långsiktigt avtryck som är nog så viktigt, säger Johanna Asp, platsutvecklare vid Attraktiva Oskarshamn AB.

Johanna Asp Attraktiva Oskarshamn
Johanna Asp. platsutvecklare på Attraktiva Oskarshamn. Foto: Attraktiva Oskarshamn

Utvärderat helhetsupplevelsen

O-Ringens deltagare var också väldigt nöjda med arrangemanget och hela 94 % ger betyget bra eller mycket bra när de ska utvärdera helhetsupplevelsen. Viljan att återvända samt att rekommendera Oskarshamn/Smålandskusten är också hög bland respondenterna; 77% svarade antingen ”ja absolut” eller ”ja kanske” på frågan om de kommer att återvända tillbaka igen, och 87% svarade på motsvarande sätt på frågan om de kommer rekommendera en vän att åka till Oskarshamn/Smålandskusten.

– Äntligen har Smålandskusten visats upp för hela orienteringsrörelsen och vilken succé det blev. Att nu avsluta O-Ringen 2024 med dessa fantastiska siffror ger mig en varm känsla och en stor tacksamhet till alla funktionärer som arbetade tillsammans med ett leende trots många tuffa timmar för, under och efter arrangemanget, avslutar Anders Strömbäck som har varit projektledare.

Projektledaren Anders Strömbäck och marknadsansvarige Ted Lindquist, O-Ringen 2024
Projektledaren Anders Strömbäck och marknadsansvarige Ted Lindquist, O-Ringen 2024. Foto: O-Ringen

Foto: Peter A Rosén

+1
7
+1
0
+1
0
+1
2
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS