ANNONS

Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten hinner inte med mängden återkrav

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

”Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten upptäcker och kräver tillbaka ett stort antal felaktigt utbetalda ersättningar varje år. Men hanteringen av återkrav är ansträngd och präglas av långa handläggningstider. Det visar en rapport från Inspektionen för socialförsäkringen (ISF)”, skriver Inspektionen för socialförsäkringen i ett pressmeddelande.

”I regeringens styrning av Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten finns i dag ett starkt fokus på att motverka och upptäcka felaktiga utbetalningar. Men det räcker inte att bara identifiera felen, myndigheterna behöver också ha förmåga att kräva tillbaka de felaktiga utbetalningarna för att arbetet ska få effekt”, skriver ISF.

– Vår rapport visar att myndigheterna redan i dag har stora utmaningar att hinna utreda ärendena. Om arbetet med att identifiera felaktiga utbetalningar intensifieras, behöver också arbetet med att kräva tillbaka pengarna få samma utrymme, säger Geoffrey Bogaert, projektledare för rapporten.

Har ökat kraftigt

”Varje år har Försäkringskassan runt 40 000 återkravsärenden som inte avslutas innan årets slut. År 2023 hade Pensionsmyndigheten drygt 51 000 ärenden som inte avslutades. En siffra som dessutom ökat kraftigt över tid, från som lägst 2 453 ärenden 2017”, skriver ISF.

– Försäkringskassan lyckas precis hålla en stabil balans av pågående återkravsärenden och Pensionsmyndigheten hinner inte med sina återkravsärenden som i stället stadigt växer. Detta trots att myndigheterna beslutat att inte utreda felaktiga utbetalningar under 2 000 kronor – som utgör en stor del av alla ärenden, säger Geoffrey Bogaert.

“Kan försvåra utredningarna”

”Båda myndigheterna har också problem med att snabbt ta tag i ärendena när de skapas. Att utreda ärendena går förhållandevis fort, cirka 30 dagar, men tiden som ett återkravsärende ligger i väntan på att en handläggare börjar utreda är ofta mycket lång. Det är inte ovanligt att den är mellan sju månader och upp till ett år”, skriver ISF.

– Långa handläggningstider kan dessutom försvåra utredningarna och leda till att myndigheterna inte har möjlighet att kräva tillbaka de felaktiga utbetalningarna, säger Geoffrey Bogaert.

Rapportens titel: Försäkringskassans och Pensionsmyndighetens arbete med återkrav. En redovisning av myndigheternas organisering, styrning och utfall av sina återkravsverksamheter, ISF Rapport 2024:8.

Genrebild: Försäkringskassan

+1
4
+1
0
+1
3
+1
3
+1
3
+1
2
+1
13

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS