SVERIGE
Regeringen föreslår i budgetpropositionen för 2025 att husbilar inte längre ska omfattas av malus. Förslaget beräknas kosta 90 miljoner kronor per år från och med 2025. “Fordonsskatten för husbilar har blivit orimligt hög”, konstaterar finansdepartementet i ett pressmeddelande.
Sedan 2018 när malus för husbilar infördes i Sverige har en ny metod för att mäta fordonsutsläpp börjat användas. Regeringen och Sverigedemokraterna anser att metodbytet har inneburit att fordonsskatten för husbilar har blivit orimligt hög, vilket slår hårt mot landets husbilsägare. Detta samtidigt som den miljöstyrande effekten av malus för husbilar är sämre än för andra lätta fordon.
Viktigt med folklig förankring
Att verka för klimatomställningen med så bred folklig förankring som möjligt är en central fråga för regeringen. Därför är det viktigt att verktygen för klimatomställningen är träffsäkra.
Regeringen konstaterar att de senaste åren har förändringar i hur fordons koldioxidutsläpp mäts lett till högre fordonsskatt för husbilar. Samtidigt är utbudet av husbilar med låga eller inga utsläpp begränsat i dagsläget, vilket kan göra det svårt för konsumenter att anpassa sitt val av husbil till en mer klimatvänlig bil.
Jämför husbilsförsäkringar och teckna den billigaste
Minskade skatteintäkter
Många husbilsägare träffas därför av den förhöjda fordonsskatten som gäller för vissa nya bilar under de tre första åren, s.k. malus, med små möjligheter att göra andra val. Regeringen föreslår därför att husbilar inte längre ska omfattas av den förhöjda fordonsskatten.
Förslaget, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, beräknas minska skatteintäkterna med ca 90 miljoner kronor årligen från och med 2025. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 februari 2025.
Foto: Freepik