ANNONS

Debatten om arabiska bokstäver i fritidshem: Elin Wågerud (SD) ger Charlotta Huldt svar på tal…

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

DEBATTARTIKEL

Replik på Charlotta Huldts insändare, som publicerades den 14 september.

En tydligare prioritering av det svenska språket är nödvändig.

Jag tackar Charlotta Huldt för hennes replik på min debattartikel och för att hon belyser det historiska ursprunget till vårt alfabet och vårt siffersystem.

Det stämmer att vårt språk och våra siffror har sina rötter i olika kulturer, och det är något vi alla kan erkänna och vara medvetna om.

Ingen har någonsin förnekat att civilisationer har påverkat varandra genom historien.

“Avledningsmanöver”

Men detta är inte kärnfrågan i min tidigare artikel, och jag tror att vi alla förstår att just detta argument är en avledningsmanöver av skribenten från det verkliga problemet.

Kärnfrågan handlar inte om varifrån alfabetet eller siffrorna kommer, utan om vilken kultur och vilket språk vi ska prioritera i dagens Sverige, särskilt i vår barn- och utbildningssektor.

I Sverige är det svenska språket en grundbult för att kunna lyckas i samhället.

Att introducera andra språk och alfabet, som det arabiska, genom att sätta upp alfabetiska bokstäver inom fritidshemmen riskerar att förflytta fokus från denna grundläggande uppgift.

Charlotta Huldt talar om allmänbildning, men det är också viktigt att förstå den kulturella och pedagogiska kontexten i Sverige idag.

“Ett stort bekymmer”

Vi ser en utveckling där svenska elevers resultat i svenska språket och andra ämnen har sjunkit, vilket är ett stort bekymmer. Därför är det viktigt att vi lägger största möjliga kraft på att stärka svenska språket i både skolor och fritidshem. Att blanda in andra alfabet och språk kan skapa förvirring hos barnen och minska den tid och uppmärksamhet som behövs för att säkerställa att alla barn når en hög språklig kompetens på svenska.

För att klargöra:

Det handlar om att säkerställa att våra barn får de bästa förutsättningarna att lyckas i Sverige. Det innebär således att prioritera det svenska språket och vår kultur i våra skolor och fritidsverksamheter.

Elin Wågerud (SD)

Ersättare i bildningsnämnden i Oskarshamns kommun

Foto: Sverigedemokraterna

+1
54
+1
6
+1
0
+1
5
+1
3
+1
0
+1
3

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS