ANNONS

Färre privatleasade bilar: “Bilköpare känner av alla de olika kostnadsökningarna”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Under 2010-talet skedde en kraftig tillväxt i antalet privatleasade bilar. Men sedan 2022 har intresset vänt nedåt. Riksförbundet M Sverige har sammanställt statistik från analysföretaget Vroom och kan visa att antalet privatleasade bilar nästan halverats under de senaste tre åren.

Höjda och mer oförutsägbara priser har fått allt fler konsumenter att tveka inför finansieringsformen. Ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Samtidigt har nybilspriserna gått upp. Nya bilmodeller är betydligt dyrare idag jämfört med för 5–6 år sedan, vilket gör månadsavgiften högre.

– Bilköpare känner av alla de olika kostnadsökningarna. Allt fler väljer bort att köpa en helt ny bil vilket förstås kan vara klokt. Särskilt den som vill leasa en elbil har märkt av de ökade kostnaderna på grund av prisökningar, ökad ränta och utebliven klimatbonus, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Tvingat upp bilpriserna

Bilmarknaden har under några år påverkats av ett flertal kostnadsdrivande faktorer. Materialbrist, globala leveransproblem, inflation och ökande säkerhets- och utsläppskrav på bilarna är några av de faktorer som drivit upp kostnaderna och tvingat bilhandlarna att kräva högre priser på bilarna.

Samtidigt har sannolikt även rapporteringen av de olika osäkerhetsaspekterna som kan kopplas till privatleasing gjort att många fått upp ögonen för de risker hyresformen kan innebära, jämfört med att äga sin egen bil. Kontraktet kan innehålla en hel del formuleringar som kan ses som oskäliga.

– Det finns vissa fördelar med leasing men bil- och finansbranschen borde fokusera mer på att vara en trygg partner i upplägget i stället för att tvinga på den som hyr bilen oskäliga kostnadsökningar, och använda sig av kontrakt som är så undermåliga att Konsumentombudsmannen, KO, lämnat in en stämningsansökan mot en stor aktör på området, menar Carl-Erik Stjernvall.

Statistik från Vroom visar att bara runt hälften så många väljer att privatleasa en bil idag jämfört med för tre år sedan. I juli 2024 privatleasades 2 697 bilar jämfört med 5 977 bilar några år tidigare, 2021.

Foto: Freepik

+1
2
+1
0
+1
0
+1
1
+1
3
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS