ANNONS

connyblomander

Sportkrönika: “En envishet seg som motoroljan i en gammal Opel Rekord”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SPORTKRÖNIKA

Med en känsla spröd som en drivaxel till en Datsun och en envishet seg som motoroljan i en gammal Opel Rekord.

Så kan man beskriva Uffe Erikssons egenskaper till hans framgångar på racingbanorna.

Nu senast nere i Tomelilla, då han vann tredje deltävlingen i Bilcross-SM.

Ni som såg teve-sändningen från Svampabanan och superfinalen förstår vad jag menar.

“Ingen tillfällighet”

Det var absolut ingen tur eller tillfällighet att Uffe gick från femteplats upp till förstaplatsen i finalen.

Jag tänker fortfarande på speakern.

Han som hade sina favoriter på förhand och inte alls räknade med att Uffe skulle ha någon större chans, varken till superfinalen eller i superfinalen.

Speakern haussade upp Daniel Hulken Samuelsson och Tobbe Svärd som favoriter genom hela tävlingen.

Visst är det två mycket bra och duktiga förare.

De slogs också om förstaplatsen i superfinalen.

Men de gjorde det inte på samma rutinerade och känsliga sätt som Uffe. Uffe, som kört upp sig till tredjeplatsen, visste att det skulle komma en lucka när Hulken och Svärd valde att stångas med varandra istället för att köra smart.

“Smet igenom”

Luckan kom och Uffe smet rakt igenom medan Hulken och Svärd fortsatte att stångas. Svärd tvingades bryta och Hulken fick svartflagg.

Uffe fick höja segerpokalen.

Inte för att hans bil var vassare eller gick fortare än Hulkens eller Svärds. Uffe vann för att han är en otroligt skicklig och smart förare.

Det är inte för inte som Uffe har ett SM-guld i rallycross i bagaget plus massor av andra segerpokaler i både rallycross, folkrace och bilcross.

Uffe leder sammandraget i Bilcross-SM efter tre deltävlingar.

Han har kört ihop 747 poäng. Tvåan, Hulken Samuelsson har 734 poäng och trean Tobbe Svärd 659 poäng.

Intressant är att Johan Svensson från Storebro, Vimmerby MS – som blev tvåa igår – ligger på femteplats med 615 poäng och hans klubbkompis från Totebo, Timmo Helgesson, sexa med 601 poäng.

De övriga förarna från Oskarshamns RRC, Weine Svensson och Patrik Ekman ligger på 34:e plats, med 333 poäng, respektive 37:e plats med 316 poäng.

Mattias och dottern, Maria, körde inte tävlingarna i Tomelilla och har av naturliga skäl inga höga poäng. Henrik Göransson tvingades bryta och har kört ihop 68 poäng på de två första deltävlingarna.

Totalt är det 170 ekipage i sammanställningen.

Nu återstår tre deltävlingar.

Nyköping den 8 augusti, Fjärås den 22 augusti och finalen i Jönköping den 26 september.

“Sannolikt”

Att Uffe siktar på att få hissa SM-bucklan efter tävlingen på Tabergsbanan är ingen hemlighet och absolut ingen omöjlighet utan mer sannolikt än osannolikt.

Brasklappen ska väl vara att tävlingsbilar kan gå sönder och sumpa en hel tävling.

  • På tal om känsla och skicklighet, så såg jag matchen mellan Oskarshamns AIK och Trollhättan från min balkong i lördags. Frågan är vad som hänt med OAIK:s offensiv? I lördags fallerade det från uppspelen från mittfältet och till avsluten från forwardsen.

Det fanns ingen känsla eller skicklighet. OAIK gjorde det mycket enkelt för gästerna att försvara sig.

Jag har full förståelse för att OAIK-tränaren var jäkligt besviken efter matchen. Å andra sidan är det nu som tränaren måste kliva fram och åtgärda bristerna, peppa och snacka med spelarna. Få dem på rätt spår igen.

“Kapaciteten finns”

Jag är övertygad om att även spelarna är besvikna på insatsen igår.

Kapaciteten finns, det har vi sett tidigare under säsongen.

På onsdag åker OAIK ner till Helsingborg för att möta bottenlaget och kvartersgänget Eskilsminne.

Där ska det bara bli tre poäng.

Conny Blomander

conny@oskarshamns-nytt.se

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS