SVERIGE
Matpriserna steg i juli, visar SCB:s Konsumentprisindex (KPI). Kaffe, te och kakao är varugruppen där priserna gick upp allra mest jämfört med juni. Jämfört med juli förra året sticker prisutvecklingen på potatis ut.
De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 1,4 procent i juli jämfört med juni i år.
– Priserna på alkoholfria drycker gick upp med 3,3 procent medan priserna på livsmedel steg med 1,1 procent i juli jämfört med juni, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.
Han fortsätter:
– Priserna på både livsmedel och alkoholfria drycker brukar gå upp i juli jämfört med juni. Jämför vi däremot med priserna ett år bakåt i tiden så steg priserna på livsmedel med 0,7 procent och priserna på alkoholfria drycker med 4,3 procent i juli.
Kaffe, te och kakao ökade i pris
Bland varugrupperna steg priserna mest för kaffe, te och kakao (+7,8 procent) samt grönsaker (+2,5) i juli jämfört med juni.
– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao brukar gå upp i juli. Vad gäller grönsaker har det varierat lite mer, men priserna har ofta gått upp i juli jämfört med juni.
Potatis blev dyrare
Bland produktgrupperna sticker avokado, mango samt potatis ut vad gäller prisökningar i juli jämfört med juni.
– Priserna på avokado och mango steg med närmare 18 procent i juli jämfört med juni. Potatispriserna ökade samtidigt med drygt 17 procent, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.
Räknat i årstakt sticker potatis ut.
– Priserna på potatis steg med över 36 procent i juli jämfört med juli förra året. Det är anmärkningsvärt. Potatispriser kan variera stort mellan olika år, men en så stor prisuppgång mellan två år har vi bara sett en gång tidigare i statistiken, säger Carl Mårtensson.
Prisutvecklingen för varugrupper
Varugrupp | Prisförändring sedan juni 2024 (%) | Prisförändring sedan juli 2023 (%) |
---|---|---|
Bröd och övriga spannmålsprodukter | 0,3 | -0,9 |
Kött | 0,7 | 2,4 |
Fisk | 0,8 | -2,2 |
Mjölk, ost och ägg | 1,3 | -1,0 |
Oljor och fetter | 1,8 | -1,7 |
Frukt | 0,2 | -2,7 |
Grönsaker | 2,5 | 1,2 |
Sötsaker och glass | 1,8 | 5,2 |
Övriga livsmedel | 0,4 | 1,3 |
Kaffe, te och kakao | 7,8 | 5,0 |
Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuice | 1,7 | 3,3 |
Livsmedel | 1,1 | 0,7 |
Alkoholfria drycker | 3,3 | 4,3 |
Livsmedel och alkoholfria drycker | 1,4 | 1,1 |
Produkterna som ökade respektive minskade mest i pris mellan juni och juli 2024
Produkt | Prisförändring sedan juni 2024 (%) | Prisförändring sedan juli 2023 (%) |
---|---|---|
Avokado, mango m.m. | 17,6 | 15,0 |
Potatis | 17,2 | 36,4 |
Sillkonserver | 13,4 | 4,0 |
Kaffe | 9,0 | 4,0 |
Griskött | 8,4 | 12,4 |
Morötter | 6,0 | -12,5 |
Apelsiner | 5,7 | -15,3 |
Grädde | 5,1 | 0,2 |
Djupfrysta skaldjur | 4,4 | 3,6 |
Choklad | 4,1 | 11,5 |
[…] | […] | […] |
Päron | -2,8 | -37,2 |
Småcitrus | -3,8 | -5,1 |
Salt | -5,1 | -3,6 |
Vindruvor | -5,8 | -8,1 |
Kiwi, Ananas M.M. | -8,0 | -0,4 |
Salladskål | -8,9 | -8,0 |
Färsk Lax | -9,8 | -18,1 |
Purjolök | -9,8 | 21,4 |
Honungsmelon | -10,5 | -9,7 |
Vitkål | -13,0 | -12,1 |
Blomkål | -23,8 | 13,3 |
I statistikdatabasen finns bland annat uppdaterad statistik om års- och månadsförändringar för varugrupper samt enskilda livsmedelsprodukter:
Fakta / Konsumentprisindex
Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar. I statistikdatabasen finns statistik om prisutvecklingen såväl för övergripande varu- och tjänstegrupper som för enskilda produkter.
Foto: Freepik