OSKARSHAMNS KOMMUN
“Oskarshamns kommun hamnar på en sjätteplats i SKR:s servicemätning när medborgarna har fått tycka till om bemötandet via servicecenter. Även på området enkelhet får Oskarshamns kommun högt betyg och hamnar på en elfte plats av alla deltagande kommuner”, skriver Oskarshamns kommun i ett pressmeddelande.
Totalt har 400 slumpmässigt utvalda personer som varit i kontakt med kommunens servicecenter via telefon svarat på en kort enkät. Frågorna handlade om hur nöjd man var med bemötandet i sin senaste kontakt med kommunen samt hur enkelt det var att få hjälp med sin fråga.
“Vad gäller både bemötande och enkelhet hamnar Oskarshamns kommun klart högre än snittet. Inom området bemötande är Oskarshamns indexresultat 90,7, vilket kan jämföras med snittet som är 83,8. Inom området enkelhet är snittet 74,9 medan Oskarshamns kommun landar på 81,0”, skriver kommunen.
– Jag är väldigt glad och stolt över resultatet och vill lyfta fram alla medarbetare i servicecenter. Med ett stort fokus på service och bemötande sätter de medborgarna i fokus och hjälper i såväl stora som små frågor. De höga betygen är också tack vare det nära samarbetet vi har med alla kommunens förvaltningar. Tillsammans skapar vi förutsättningar för att medborgarna ska få den hjälp de behöver, men också det bästa bemötandet, säger Ellinor Roos, chef för servicecenter.
Snabb och enkel service
Förutom de två enkätfrågorna har det också varit möjligt att i fritext ge feedback till kommunen. Totalt har det kommit in 230 fritextsvar och här är några exempel:
“Vänligt bemötande och klara besked på min frågeställning!”
“Lätt att få kontakt. Snabb återkoppling. Jag är supernöjd.”
“Fortsätt med er höga servicenivå och fantastiska bemötande!”
“Trevligt bemötande – hörde av sig inom utsatt tid”
– Vi jobbar ständigt med att öka tillgängligheten genom snabb och enkel service. Detta är tredje gången vi genomför mätningen och resultatet visar återigen att det vi gör är bra och att vi ska fortsätta med det, säger Ellinor Roos.
“Kan alltid bli bättre”
“Även om resultatet i det stora hela är väldigt positivt, finns det alltid saker som kan förbättras och utvecklas”, konstaterar kommunen.
– Vi fortsätter att titta på nya uppdrag som vi på servicecenter skulle kunna hjälpa medborgarna med vid första kontakten. Vi kan även alltid bli bättre på att hänvisa våra telefoner när vi inte är anträffbara. På så sätt kan tillgängligheten öka ytterligare och vi kan erbjuda medborgarna ännu bättre och snabbare service inom hela kommunen, säger Ellinor Roos.
Foto: Oskarshamns kommun