SVERIGE
Problem med inställda eller försenade flyg kostar de svenska konsumenterna två miljarder kronor årligen. Det konstaterar Konsumentverket i en aktuell studie. Samma studie visar dessutom att få känner till sina rättigheter och att de därför riskerar att gå miste om tusenlappar i ersättning.
Det är i rapporten Konsumentskadan i Sverige som publicerades i april som det framgår att flygproblem orsakar kostnader för två miljarder kronor per år, motsvarande cirka tre tusen kronor per konsument och år.
Känner inte till sina rättigheter
Studien visar också att var tredje konsument har låg kunskap om vilka rättigheter man har och att många, en av fyra, väljer att inte göra något åt problemet. Henric Jonsson är juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. Han är bekant med bilden som målas upp i rapporten.
– Konsumentproblem som är kopplade till flygresor är en av de vanligaste frågorna vi får till vägledningen, särskilt under sommarhalvåret när många är ute och reser. Jag märker också att många har väldigt dålig koll på vilka rättigheter de har när flyget blir inställt eller försenat, säger Henric Jonsson.
Rätt till ersättning
Konsumenter har ett starkt skydd i EU:s flygpassagerarförordning. Förordningen säger bland annat att, om flyget blir inställt och det omfattas av EU-reglerna, har man rätt till ombokning eller återbetalning. Men i många fall kan man också ha rätt till ersättning.
– Ett enkelt sätt att ta reda på om man har rätt till ersättning och hur mycket man kan kräva av flygbolaget är att använda vårt kostnadsfria verktyg Flygkalkylatorn, säger Henric Jonsson. I vissa fall kan det handla om flera tusen kronor som man kan ha rätt till. Så här lönar det sig verkligen att vara en medveten och aktiv konsument.
FAKTA / Flygkalkylatorn
Med Flygkalkylatorn på sajten Hallå konsument kan du som flygpassagerare enkelt och kostnadsfritt ta reda på vilken kompensation du kan ha rätt till när flyget är försenat eller inställt.
Foto: Freepik