SVERIGE
1,5 miljarder kronor. Så mycket omsätter Mors dag i Sverige.
Mors dag infaller alltid den sista söndagen i maj och i år väntas vi fira mammorna lite extra. Omsättningen inom handeln som kopplas till högtiden väntas nämligen landa på 1,5 miljarder. “Det är en ökning jämfört med förra året, då omsättningen skattades till 1,25 miljarder”, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Svensk Handel har genomfört en undersökning som visar att mer än tre av fyra planerar att fira Mors dag, och kvinnor och män uppmärksammar dagen i ungefär lika stor utsträckning. De som planerar att fira mamma lite extra söndagen den 26 maj lägger i genomsnitt 250 kronor på presenter.
De vanligaste gåvorna att ge mamma på Mors dag är blommor vilket 27 procent ger bort samt konfektyr vilket 14 procent av konsumenterna planerar att ge bort. Så många som 27 procent räknar med att träffa sin mamma vilket undersökningen även visar att de flesta mammor önskar sig. Middagar är också vanligt att ge bort. Det är 17 procent som planerar att bjuda mamma på middag.
Glädjande med ökad omsättning
Enligt Svensk Handel så märks intresset för Mors dag även bland handlarna själva. Mors dag är det sjunde viktigaste försäljningstillfället för den svenska detaljhandeln, och särskilt viktigt är den för dagligvaruhandeln där 45 procent av handlarna uppger att dagen är viktig för försäljningen.
Inom sällanköpshandeln är det 16 procent av handlarna som ser dagen som viktig. Trots detta kan även vissa mer nischade branscher inom denna del av handeln, exempelvis blomsterhandeln och konfektyrhandeln, se framemot ett ökat kundflöde under kommande dagar.
– Svenska handlare uppskattar givetvis alla de högtider och särskilda dagar som medför att kunderna besöker och konsumerar i butikerna. Särskilt glädjande är att vi noterar en ökning i omsättning jämfört med förra året. Även fast en del av ökningen kan härledas till inflationen råder det inga tvivel om att vi spenderar något mer för att fira våra mammor i år. Detta talar för att kunderna börjar hitta tillbaka till butikerna, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Foto: Freepik
Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.