ANNONS

Barn och lärarinna i förskolan
Genrebild: Freepik

Insändare: När barn blir siffror avhumaniseras förskolan

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

INSÄNDARE

Budgeten i förskolan baseras på antalet barn som är inskrivna.

Ett barn är alltid ett barn, oavsett behov.

Det sker därmed en avhumanisering som inte tar hänsyn till den komplexa verklighet som barn, vårdnadshavare och pedagoger befinner sig i. 

Vi leker med tanken att en budget läggs utifrån 18 barn och tre pedagoger.

Då är tanken att pedagogerna kommer till sin arbetsplats varje dag.

Men vi vet samtidigt att det kommer att bli bortfall på grund av sjukdom, vabb eller, i värsta fall, längre sjukskrivningar. 

Många barn har stora behov och i vissa fall diagnoser och funktionsvariationer.

Detta syns inte i dessa siffror.

Fortfarande 18 barn.

Oftast är det minst två barn som har svårigheter med sitt språk, antingen genom en språkstörning eller på grund av annat modersmål.

“Vilka åtgärder sätts in då?”

Fortfarande 18 barn.

Att få ett syskon kan skapa oro och tillfälligt öka barnets behov eller till exempel föräldrar som skiljer sig.

Fortfarande 18 barn.

Ett barn som mår bra kan plötsligt behöva ökat stöd.

Nu är det kanske 10 barn som har olika större behov och budgeten är ju redan bestämd.

Vilka åtgärder sätts in då?

I regel nästan inga alls. 

Visselblåsarna

Vi är flera förskollärare som tröttnat på att stå tysta och se på när våra arbetsvillkor försämras och barnen blir lidande på grund av besparingar och stora barngrupper. Vi kräver förändring!

Genrebild: Freepik

+1
28
+1
0
+1
2
+1
1
+1
0
+1
2
+1
2

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS