ANNONS

Äldre man använder mobilen
Foto: Freepik

En äldre man berättar om sitt möte med guldbedragarna: “Det är helt åt helvete”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN

En äldre man i Oskarshamn berättar om sitt möte med de två bedragarna som köpte guld- och silverföremål av folk utan att betala för dem.

– Det är helt åt helvete att folk kan fara runt och lura gamlingar på det här sättet, säger han till ON på torsdagen.

Det var den 8 april, en måndag, som bluffmakarna hade bokat in sig i en konferenslokal på Hotel Post i centrala Oskarshamn. Det slutade med att de tog en springnota.

Dessförinnan hade de, i ett företagsnamn, skickat ut lappar – med stämpeln ”Prisgaranti” – till folk i Oskarshamnsområdet, där det står att företaget besöker Oskarshamn och Clarion Hotel Post under dagen i fråga – mellan klockan 10 och 17.

“Strött lappar omkring sig”

– De har strött lappar omkring sig. Och på en av mina banker sa de att de hade sett det här företagsnamnet tidigare. Jag har i ren ilska lagt uppemot 100 timmar på att försöka kartlägga det här företaget, säger den äldre mannen som ON pratar med.

”Vi köper, du säljer! Välkommen in utan att boka tid! Vi betalar upp till 710 kr/g för guld, vi betalar upp till 8 kr/g för silver, vi erbjuder bästa priset i Sverige, vi betalar på plats med Swish eller kontant. OBS: Stora belopp betalas via banköverföring – & giltig legitimation krävs”, står det på lappen, där de även listar vilka svenska silvermynt de köper.

Lapp med information från bluffmakare
Lappen som många hushåll i Oskarshamnsområdet fick. ON har tagit bort företagsnamnet, med anledning av att vi inte vet om företagsnamnet har blivit kapat i det här fallet. Foto: Privat

De skriver även att de köper följande:

”Klockor, tackor, tandguld, smycken, myntsamlingar, medaljer, pokaler, sedlar, diverse mynt, frimärken, nysilverbestick och utländska mynt.”

”Få högsta dagspriset, gratis värderingar, inga påkostnader/avgifter. Har du frågor? Har du funderingar? Tvivla inte att ringa”, skriver det aktuella företaget, som hänvisar till ett 073-nummer – samt att det går bra att ringa mellan klockan 9 och 16.

“Kunde inte nås”

ON ringer det aktuella numret vid 14-tiden på torsdagen, men numret ”kunde inte nås för tillfället”.

Företaget – som har sitt säte i Göteborgsområdet och som fick firmanamnet registrerat den 8 februari – är registrerat som enskild firma, ”vars verksamhet är handel med guld, silver, diamanter, klockor, samlarmynt, frimärke och andra samlarföremål”. En 40-årig man är innehavare.

Han har varit folkbokförd i Göteborgsområdet sedan knappt tre år tillbaka och han är dessutom vd i ett annat företag.

Enligt en bakgrundskoll som ON gjorde via mrkoll.se har han inte åtalats eller förekommit som svarande eller kärande i tvistemål. Och han har inte tilldelats något strafföreläggande, enligt mrkoll.se.

ON ringer på två olika telefonnummer, som ska gå till honom, men telefonerna är avstängda.

Det ska betonas att det alltjämt är oklart om det ovannämnda företaget har blivit kapat av okända bedragare eller om det faktiskt är det här företaget som har varit ute på en bedrägeriturné.

Den äldre mannen som vår tidning pratar med berättar att han var först in i foajén på Hotel Post den 8 april.

“De två männen som representerade det här företaget är i 30-40-årsåldern”

Äldre man i Oskarshamn

– De två männen som representerade det här företaget är i 30–40-årsåldern. De har ett ickenordiskt utseende, men de pratade svenska med en mycket liten brytning. Jag var mest rädd för att de skulle kapa mitt bank-id – i och med att den som inte värderade föremålen sprang bakom ryggen på mig när jag tog fram telefonen för att leta fram ett av mina kontonummer – jag var livrädd för att mitt bank-id skulle kapas. Jag tog fram kontonumret den vägen – och det har inte hänt något. Företaget gick ut med att de kunde betala kontant – men sedan sa de att de inte kunde göra det, på grund av att summan passerade tusenlappen. ”Sådana utbetalningar får vi inte göra”, hävdade de. Men det var ju en lögn.

“Kom aldrig några pengar”

– De frågade också om jag hade Swish. ”Nej”, svarade jag. Jag gav dem i stället ett kontonummer som de skulle sätta in pengarna på inom några dagar. Men det kom aldrig några pengar.

ON har tittat på kvittensen – där företagets organisationsnummer, telefonnummer och polistillståndsnummer finns med – som mannen fick av bedragarna.

Företaget köpte guldskrot, silvermynt och sedlar som värderades till totalt 1 615 kronor.

– Vilket var i underkant. I verkligheten blev jag av med betydligt värdefullare föremål. Men det skiter jag i. Jag är mest förbannad på att det far runt sådana här jävla människor. Jag var den förste som polisanmälde bedrägeriet här i Oskarshamn – och när det hade skrivits om det, så tog det fart, säger den äldre mannen, som berättar att han frågade om de två männen hade kommit från Göteborg samma dag.

– Och, ja, det sa de att de hade gjort.

Den äldre mannen berättar också att polisen har lagt ned hans ärende två gånger.

“Vi kommer inte att utreda alla ärenden”

Robert Loeffel, pressekreterare i polisregion syd

Varför? ON ställer frågan till Robert Loeffel, pressekreterare i polisregion syd, på torsdagen.

– Vi kommer inte att utreda alla ärenden – i och med att det inte förändrar straffet. Vi plockar ut ett antal ärenden där vi ser att vi har framgångsfaktorer. Man får kanske maxstraffet på 15–20 brott – och då satsar vi på att utreda de brotten där vi ser att vi har framgångsfaktorer. Där det finns mest bevis, helt enkelt. Det är så vi jobbar med de stora brottshärvorna. Det är vår skyldighet att göra så, säger han.

Bild på Robert Loeffel, presstalesperson polisregion Syd
Robert Loeffel är pressekreterare i polisregion syd. Foto: Polisen/Anna Hermansson

Prioriterar ni ärenden med stora värden?

– Nej, så behöver det inte vara. Vi väljer ärenden där det finns framgångsfaktorer – där det kanske finns efterlämnade spår. Exempelvis övervakningsfilm från hotell.

Ni har inte tagit någon än?

– Nej. Det är ett enormt arbete som ska göras, svarar Robert Loeffel.

Hittills har polisen fått in 28 bedrägerianmälningar efter de omskrivna bluffmakarnas besök på Hotel Post i Oskarshamn.

Tre av dem registrerades på torsdagen.

En man i 50-årsåldern lämnade in guldföremål som värderades till 13 000 kronor, och han har inte fått några pengar.

Detsamma gäller för en kvinna i 30-årsåldern som lämnade in föremål som värderades till 2 600 kronor, samt för en kvinna i 70-årsåldern som lämnade in föremål som värderades till 6 200 kronor.

Strömmar in

– Anmälningar fortsätter att strömma in från alla håll och kanter. Vi har lätt passerat 150 anmälningar i vår region, sa Robert Loeffel i går, onsdag.

– Det vanliga är att de kör intensivt i en till två veckor, sedan skjuter de fram betalningen till folk. När bedrägerierna upptäcks, ja, då är de klara med sin turné och försvinner, sa Robert Loeffel när vi pratade med honom den 15 april.

“På Hotell Scandic i Karlskrona kunde man se att äldre människor kom till hotellet i god tid – kön var lång”

Robert Loeffel

– Det kommer säkert in fler anmälningar. På Hotell Scandic i Karlskrona kunde man se att äldre människor kom till hotellet i god tid – kön var lång. Bedragarna träffade alltså sina offer ansikte mot ansikte. Vi har fått in anmälningar, mot det här företaget, från Oskarshamn, Kalmar, Karlskrona, Alvesta, Ljungby, Trelleborg, Eslöv, Ängelholm och Kristianstad.

– De började i Ljungby den 3 april – och den 13:e var de i Alvesta. De har även varit på västkusten. De har kört intensivt, då de visste att de har en vecka eller cirka 14 dagar på sig innan folk börjar göra polisanmälningar och det kommer ut i medierna. Men då var de redan klara med sin brottsturné.

De var iskalla…

– Iskalla, ja, precis. De hade upplägget klart för sig, noggrant förberett. De valde ut några städer och sedan var det ett kort och intensivt race i regionen som gällde – innan medierna började skriva om bedrägerierna. Då var de redan klara med sitt brottsupplägg.

“De beskrivs som två medelålders, vältaliga och trevliga män”

Robert Loeffel

Har ni fått några signalement att gå på?

– Ja, det har vi. Sedan ska vi bevisa vilka som var på de olika platserna vid de olika tillfällena. Vi jobbar med detta och försöker ta in övervakningsfilmer från de olika hotellen.

Hur beskrivs personerna i fråga?

– De beskrivs som två medelålders, vältaliga och trevliga män.

Vad vet ni om företaget i fråga?

– Det är en enskild firma som är registrerad i Göteborgsområdet, så misstankarna går däråt. Men det kan ju röra sig om en målvakt, det vet vi inte än.

Ni har förhoppningar om att kunna lösa detta?

– Ja, men det är ett omfattande utredningsarbete. Det leds av bedrägerisektionen, som jobbar i hela regionen. De samarbetar även med region väst.

Har ni sett det här upplägget tidigare?

– Nej, inte i så stor omfattning när det gäller sådant här.

Hur mycket pengar har bedragarna kommit över?

– Vi har ingen totalsumma – men den största summan har rapporterats in från företagets besök i Kalmar, där man uppgav att något var värt över 100 000 kronor. Men det var ju vad företaget uppgav – det verkliga värdet på de här sakerna är osäkert.

Sedan ska företaget kunna sälja sakerna…

– Det hade de nog gjort klart med innan. Det mesta smälts ner, säger Robert Loeffel, som konstaterar att det är lätt att bli lurad med tanke på att det finns seriösa aktörer på marknaden, som Guldbrev, som köper den här typen av föremål av folk.

– Ja, detta är en affärsidé.

Guldbrev betalar ju via Swish, exempelvis…

– Ja, och även det här företaget skrev om det på sina lappar, att de betalar via Swish och att de hade bra guldpris och att de samarbetar med myndigheter.

Sedan påstod de att Swish inte fungerade…

– Ja, när folk väl kom dit, så sa de att de hade tekniska bekymmer med Swish. Och då sa de att de skulle sätta in pengar på folks konton i stället, inom tre eller fyra arbetsdagar, säger Robert Loeffel.

Ditt råd i det här fallet?

– Lämna aldrig ifrån dig något utan att få kontanter eller betalt via Swish. Det gäller att vara väldigt skeptisk till det här med att okända personer ska föra över pengar i efterhand till folks konton, svarar Robert Loeffel.

– Man ska aldrig lämna ifrån sig något förrän man ser att man har fått in pengar på kontot, betonar han.

Genrebild: Freepik (överst)

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS