LÄNET
“2 000 besök och närmare 600 patienter under första året. Enheten Digital psykisk hälsa Kalmar län har nu varit i gång i ett år och starten har varit väldigt lyckad. Under våren förlängdes projektet”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.
“På enheten Digital psykisk hälsa Kalmar län får patienten möjlighet att träffa psykolog eller kurator via ett videomöte. Ett upplägg som visat sig bli både populärt och effektivt.”
“Många unga män”
– Vi når målgrupper som kanske aldrig hade sökt vård. Intressant nog är det många unga män upp till 30 år som söker hjälp digitalt. Detta är något av det som skiljer sig mest från den ordinarie verksamheten.
“Det säger Matilda Holmström (bilden) som är projektledare för Digital psykisk hälsa Kalmar län. Hon trycker också på att det är viktigt att det finns olika tillvägagångssätt för olika målgrupper och att verksamheten måste anpassa sig utifrån patienterna. En av framgångsfaktorerna är att det är en låg tröskel att söka vård”, skriver regionen.
– Du behöver inte en remiss från din läkare eller annan sjukvårdspersonal, det är lätt att komma i kontakt med oss och att boka en tid. Sedan har vi också varit ute mycket på skolor, kommunala verksamheter, fritidsgårdar och andra delar av civilsamhället och föreläst och informerat, säger Matilda Holmström.
All kommunikation sker digitalt via 1177, patienterna bokar, ombokar och avbokar själva sina besök via 1177.se.
Fakta – Digital psykisk hälsa Kalmar län
Totalt omkring 2 000 besök sedan start, närmare 600 patienter.
20 procent av patienterna är män mellan 18 och 30 år, motsvarande siffra i ordinarie verksamhet är 10 procent.
Patientnöjdhet: snitt på 3,5 av 4.
Medelväntetid från bokning av besök till besök: tre dagar.
24 procent får tid inom 24 timmar.
Enheten står för ungefär 10 procent av alla patienter som söker för psykisk hälsa i primärvården.
Källa: Region Kalmar län
Foto: Mattias Johansson/Region Kalmar län