LÄNET
”Ändringar i EU:s utsläppshandelsdirektiv innebär att Sverige behöver införa ett nytt utsläppshandelssystem och Naturvårdsverket gör bedömningen att detta kommer medföra högre drivmedelspriser”, skriver Moderaterna i Region Kalmar län i ett pressmeddelande.
”Regeringen, som gör bedömningen att systemet över tid kommer ha stor potential att minska utsläppen inom EU på ett kostnadseffektivt sätt men begränsade effekter på utsläppen till 2030 i länder som likt Sverige redan har styrmedel på plats, har därför meddelat att man ämnar återkomma med förslag som syftar till att konsumenter och verksamheter fullt ut kompenseras för effekterna på drivmedelspriser. I ett yttrande till regeringen skriver regionmajoriteten emellertid att man ”motsätter sig eventuella kommande förslag som syftar till att konsumenter och verksamheter fullt ut ska kompenseras för effekterna på drivmedelspriser.”
“Tråkigt”
– Samtliga riksdagspartier, utom Miljöpartiet, gick till val på att sänka bränslepriserna. Jag konstaterar att det inte längre gäller för de rödgröna partierna som styr Region Kalmar län, som nu tvärtom vill se högre drivmedelspriser för alla i länet – från privatpersoner till transportföretag, småindustrier och jord- och skogsbrukare, säger Pär-Gustav Johansson (M), vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden
– Nettonollutsläpp är viktigt på sikt och kan bli möjligt genom en elektrifiering av Sverige och Kalmar län, men i det kortare tidsperspektivet kan vi inte tolerera att EU-direktiv snedvrider konkurrensen mot övriga Sverige och Europa och gör det extra svårt att bo och verka i ett landsbygdslän som Kalmar län. Därför delar vi regeringens uppfattning att konsumenter och verksamheter ska kompenseras för effekterna av EU:s nya utsläppshandelssystem. Det är tråkigt att regionmajoriteten inte håller med och för alla länsbors skull får vi hoppas att regionmajoritetens yttrande hamnar i papperskorgen, säger Pär-Gustav Johansson (M).
Foto: Freepik