MELODIFESTIVALEN
Efter helgens final står det klart att engagemanget kring Melodifestivalen är fortsatt mycket stort, med såväl ökad tittning som röstning. Röstningen ökade med 6 % jämfört med 2023, och det har aldrig tidigare kommit in så många röster i en final som i år.
– Engagemanget kring Melodifestivalen blir bara större och större. Ökande tittarsiffror – i snitt över 3 miljoner tittare per avsnitt, många röstningsrekord i appen med som mest 60 000 röster i sekunden samt mängder med ackrediterad media från 18 länder i och utanför Europa. Vi jobbar hårt för att skapa engagemang kring Melodifestivalen och gläds naturligtvis åt att det ger resultat, säger projektledare Anders Wistbacka i ett pressmeddelande.
550 000 tittare tippade
Att Melodifestivalen är mycket mer än själva huvudprogrammet kan också styrkas av siffror som 12 miljoner tittare på Tiktok och en rekordhög röstning i appen där över 25% av alla tevetittare använde Melloappen på finalen. Därutöver har 200 miljoner samlarkort delats ut genom Melloappen, totalt 1.3 miljarder kort, och 550 000 personer tippade resultatet i den.
“Intresset runt Melodifestivalen har nog aldrig varit större, och engagemanget växer väldigt snabbt framför allt på nya plattformar”, säger Thomas Strindberg, ansvarig för satsningarna vid sidan av tv-sändningarna.
Miljoner till Radiohjälpen
I varje avsnitt har tittarna kunnat ringa ett dyrare telefonnummer för att skänka pengar till Världens Barn. Efter helgens final kan också Radiohjälpen nu konstatera att under vårens Melodifestival-veckor har närmare 5 miljoner kronor samlats in genom röstning och gåvor till kampanjen Världens Barn.
Foto: Stina Stjernkvist