OSKARSHAMN
Karin Emrin, apotekschef på Apoteket Lejonet i Oskarshamn, och Per Deiver, klinikchef på Tanden i Centrum i Oskarshamn, har skickat in ett klagomål/förslag till kommunen, där duon skriver att de upplever att deras kunder och patienter har problem med parkeringsappen.
”Vi får ägna vår arbetstid till att hjälpa dem. Vi har också en äldre generation som har svårt att ta sig fram, vilket också blir ett problem då automaten står så långt bort”, skriver de.
De har en förhoppning om att kommunen ska gå med på att flytta parkeringsautomaten till en lämpligare plats.
Duon vill också ha några avgiftsfria parkeringar på Stora Torget, för tandvårdsmottagningens och apotekets kunder.
Fria parkeringar
”Vi är ett hus med vårdcentral, tandläkare och apotek. Som det är nu får de som inte har appen gå över vägen för att lösa sin parkeringsbiljett, samt att de som har appen många gånger behöver hjälp av oss för att lösa sin parkering. Vi vill att det finns en biljettautomat på ”vårt” torg, för att kunderna/patienterna inte ska behöva passera vägen för att lösa sin biljett. Vi skulle också vilja ha några fria och tidsbegränsade parkeringar utanför våra lokaler”, skriver de.
Stressade kunder
”På apoteket har vi ett stort ansvar att säkerställa en säker och trygg läkemedelsanvändning, både på recept och egenvårdsrådgivning till våra kunder. Vi upplever i dag att kunderna är stressade i dessa möten, för att de inte tar sig till parkeringsautomaten. Våra kundmöten blir då riskabla ur patientsynpunkt. Får vi inte rätt information från kunderna så kanske de felbehandlas. Skulle vi ha några kostnadsfria parkeringar, skulle det underlätta för våra kunder/patienter.”
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.