SVERIGE
Enligt en färsk konsumentundersökning från Svensk Handel för Alla hjärtans dag 2024 visar det sig att, hälften av svenskarna planerar att uppmärksamma kärlekens dag den 14 februari. Det är en markant uppgång jämfört med förra året. Handeln förväntar sig en försäljning på 1 miljard kronor.
Den största entusiasmen återfinns i de yngre åldersgrupperna, medan andelen som firar dagen sedan minskar med ökande ålder. De som har planer på att fira Alla hjärtans dag förväntas i genomsnitt spendera 510 kronor, vilket inkluderar inköp som blommor, presenter och restaurangbesök. För den samlade handeln innebär detta en beräknad försäljning på cirka 1 miljard kronor.
Klassiker vanligast på Alla hjärtans dag
Bland de populäraste presenterna för dagen återfinns klassiker som blommor och choklad, vilket återspeglas i svenskarnas inköpsvanor. I likhet med förra året är det vanligast att de som tänker uppmärksamma dagen gör det genom att köpa en present eller en blomma till någon.
I år är det drygt varannan, 58 procent, som har planer på blommor och presenter. Det är också vanligt att bjuda på något i hemmet eller att bjuda någon på restaurang.
Högre försäljning i handeln än förra året
Den extra försäljning i detaljhandeln som genereras till följd av Alla hjärtans dag beräknas i år uppgå till cirka 1 miljard kronor, vilket kan jämföras med 800 miljoner förra året. Den högre förväntade försäljningen beror i huvudsak på att fler konsumenter uppger att de kommer uppmärksamma högtiden.
– Alla hjärtans dag påverkar svenska konsumenters beteende. En förväntad försäljning på 1 miljard kronor visar tydligt att vi mer än gärna inhandlar något extra till de vi håller kära, vilket har en märkbar inverkan på handeln, kommenterar Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Män spenderar mer
Bland kvinnorna är det vanligare att köpa en blomma eller en present till andra än sin partner. Till exempel till en förälder, ens barn eller syskon medan män spenderar mer.
Män spenderar i genomsnitt 110 kr mer i samband med Alla hjärtans dag än vad kvinnor gör. Män bjuder i högre utsträckning på restaurangbesök samt köper oftare smycken för att uppmärksamma någon lite extra.
Betydelsefull – men inte hetast
Inom dagligvaruhandeln är det hela 48 procent av handlarna som uppger att Alla hjärtans dag spelar en betydande roll för försäljningen. Ungefär var femte handlare, 19 procent, anser att Alla hjärtans dag är en betydelsefull dag för försäljningen. Dagen rankas som den sjätte viktigaste högtiden av de tolv som Svensk Handel mäter.
– Trots att det finns handelshögtider som innebär en högre omsättning totalt, ska vi komma ihåg att Alla hjärtans dag är väldigt viktig för mer nischade handlare inom exempelvis blomster och konfektyr, avslutar Maria Mikkonen.
Foto: Freepik