ANNONS

Järnväg i vinterlandskap
Foto: Peter A Rosén

Insändarskribent vill se återöppnad persontrafik på järnvägen mellan Oskarshamn och Nässjö

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

INSÄNDARE

Region Kalmar läns förslag om att lägga ned Berga station och bygga ett spår förbi för att spara cirka sex minuter på resandet mellan Kalmar och Linköping får väl anses vara ett typiskt förslag från tjänstemännen på regionens kontor i Kalmar.

Till en kostnad på cirka 300 miljoner kronor skulle man vinna sex minuter i restid – på bekostnad av vem?

Boende i exempelvis Berga eller Oskarshamns vinner knappast på detta – utan snarare tvärtom, restiden blir längre eftersom man måste resa till Högsby för att ansluta till tåget på Stångådalsbanan.

Det viktigaste för oss i länet att vi har tåg som vi kan lita på och som går i tid, samt att man säkrar obevakade järnvägsövergångar.

“Större vinst”

Att säkra obevakade järnvägsövergångar minskar direkt restiden och förebygger olyckor.

Vidare borde regionens tjänstemän titta över möjligheten att återöppna persontrafiken mellan Oskarshamn och Nässjö – via Berga och Hultsfred – för oss som bor i mellersta länet.

Från Nässjö kan man snabb och smidigt ta sig till Malmö, Stockholm och Jönköping.

En fungerande tågtrafik på Stångådalsbanan och Tjustbanan och persontrafik mellan Oskarshamn och Nässjö skulle vara en större vinst för länet än en restidsvinst på sex minuter för boende i Kalmar.

Lasse

Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
30
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
1
+1
4

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS