SVERIGE
Nästan 1,3 miljoner svenskar gjorde avdrag för hushållsnära tjänster till ett värde av cirka 7,4 miljarder kronor under 2023. Det innebär en minskning med tre procent jämfört med 2022. “Därmed blev 2023 året då rut-tjänsterna minskade för första gången sedan avdragets införande”, enligt Almega Hemserviceföretagen som kvartalsvis sammanställer Rutindikatorn.
Under 2023 köpte knappt 1,3 miljoner svenskar tjänster som berättigar till rut-avdrag av nära 30 000 utförare. Det är en tydlig nedgång från förra året, med åtta procent färre köpare än 2022. För alla tjänster som avses betalades nästan 7,4 miljarder kronor ut i rut-avdrag under 2023, vilket innebär en minskning med tre procent jämfört med 2022.
Minskad efterfrågan
Tar man hänsyn till att konsumentpriserna ökade med fem procent under 2023 blev nedgången ännu större. Västmanlands län stod för den enda ökningen i hela landet, med drygt tre procent. Den mest markanta minskningen återfinns i Östergötlands län, med nästan 15 procent lägre belopp jämfört med i fjol.
“Tyvärr ser vi en minskad efterfrågan på hushållsnära tjänster i takt med att hushållskassan krymper. Det är inte konstigt eftersom utvecklingen för hemservicebranschen speglar samhället i övrigt. För branschens del innebär det dock ett trendbrott från de senaste årens rekordnivåer”, säger Jessica Forss Katz, näringspolitisk expert, Almega Hemserviceföretagen.
Hemstädning vanligast
Vanligast är fortsatt att använda rut-avdraget för hemstädning. Under 2023 betalades drygt fem miljarder kronor ut i rut-avdrag för hemstädning, vilket är en minskning på omkring 2,5 procent jämfört med förra året. Städtjänster i hemmet erbjöds av över 16 000 utförare i fjol och hemstädning stod även 2023 för 68 procent av alla rut-avdrag. Näst vanligast var trädgårdsskötsel på 16 procent och därefter flytthjälp på 10 procent.
“Även om användningen av rut-tjänsterna minskade något under 2023 så får man inte glömma att en stor del av de svenska hushållen nyttjar möjligheten till avdrag för olika tjänster i hemmen. Avdraget är en förutsättning för en trygg och hållbar vardag för väldigt många”, säger Jessica Forss Katz.
FAKTA / RUTINDIKATORN
Rutindikatorn publiceras fyra gånger per år och baseras på data från Skatteverket som analyserats av Almega Hemserviceföretagen.
Foto: Freepik