OSKARSHAMN
På lördagskvällen publicerade ON en insändare från en anhörig som berättar om brister på ett demensboende i Oskarshamn (läs insändaren här) – och oppositionsrådet Leif Axelsson (SD) reagerar starkt:
– Det är ju självklart illa att vi har äldreboenden i vår kommun som fungerar mindre bra, som den anhörige upplever det. Utan att ha kunskap om det enskilda fallet, så beklagar jag verkligen. Så här får det absolut inte fungera på våra äldreboenden, säger han på söndagskvällen.
– Om jag uppfattar artikeln rätt, så fanns det en vikarie som var närvarande och skulle hjälpa en annan boende, som stod bredvid hen, och det fanns ingen ro och tid vid matningen. Resultatet blev oro, som eskalerade bland de andra vid matsituationen. Detta låter absolut inte acceptabelt. Det måste självklart finnas fler än en personal som hjälper till vid matstunden kring middagsbordet om situationen kräver det. Matstunden ska vara en lugn och fin stund. Det är också oerhört viktigt att de äldre får i sig sin mat, för att undvika undernäring.
– Självklart så ska inte anställda sitta med sina privata mobiler och vara frånvarande. Något som denna anhöriga har sett då hen varit på besök. Personligen så skulle jag se ett mobilförbud av egna mobiltelefoner under arbetstid. Detta är en chefsfråga och bör tas upp på samtliga arbetsplatser. Jag och mitt parti har sagt att Oskarshamns kommun ska ha Sveriges bästa äldreomsorg och då är inte ett sådant här förhållningssätt accepterat, säger Leif Axelsson.
Han fortsätter:
– Chefskapet är oerhört viktigt. Utan ett nära chefskap så kan det bli dåliga förutsättningar för själva arbetet. Nu säger jag inte att det är ett dåligt chefskap på just det här äldreboendet, utan rent generellt. Chefens främsta uppgift är att leda och fördela arbetet så att medarbetarna kan utföra de uppgifter som krävs.
“Välkommen att höra av sig”
– Avslutningsvis, så vill jag uppmana den anhörige framföra sina synpunkter och klagomål till berörd chef och ledning. Hen kan använda sig av synpunkten, vilken hen kan hitta på kommunens hemsida, en e-tjänst för synpunkter. Jag hoppas verkligen att hen använder sig av den tjänsten. Självklart så är hen välkommen att höra av sig till mig också. Hen når mig via servicecenter Oskarshamns kommun. Oskarshamns kommun ska ha en äldreomsorg som vi alla kan vara stolta över. Både boende, anhöriga, anställda och vi politiker. Får vi kännedom om bristerna, så kan vi göra något åt dem, säger Leif Axelsson.
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.