ANNONS

Fem personer med shoppingbagar
Foto: Freepik

Handlarna tror på dyster inledning av året – risken för konkurser och varsel ökar

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Trots sjunkande inflation och en avvaktande Riksbank ser handlare inom butikshandel, e-handel och partihandeln fortsatt dystert på kommande tre månader. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för december. 

Samtliga delsegment befinner sig under det neutrala värdet 100, vilket innebär att det är den 19:e månaden i rad som svenska handlare uttrycker pessimism kring kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet.

– Vi kan inte nog understryka hur allvarligt läget är i delar av branschen. I snart två år har pessimismen varit påtaglig. Vi tror att årets första månader kommer innebära prövningar för många företag, men låt oss nu hoppas att 2024 blir året då det vänder, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Tuffa tider för e-handeln

E-handeln möter, likt övriga delar av handeln, vikande försäljning till följd av rådande ekonomiska läge. Delsegmentet backar med 1,6 enheter, vilket ger ett indikatorvärde på 82,1. Förhoppningen om att Black Week skulle resultera i förhöjd optimism infriades alltså inte. Likt föregående månad är det framtida försäljning som främst oroar e-handlarna.

– De mönster vi ser i de fysiska butikerna kan också noteras inom e-handeln. Vi har inte slutat att konsumera, men vi konsumerar färre varor och köpesummorna har minskat markant. Konkurrensen för svenska e-handelsföretag är ofta global, och i tuffa tider likt dessa är det viktigare än någonsin att de ges rätt förutsättningar för att kunna bedriva en framgångsrik verksamhet, säger Sofia Larsen.

Oroväckande utveckling

Delsegmentets framtidsförväntningar minskar med 2,9 enheter och indikatorvärdet landar på 75,5. Butikshandeln har mött flertalet utmaningar under 2023, och det nya året inleds med ytterligare en. Det nya året medför ytterligare hyreshöjningar, vilket innebär att många handlare fått se hur butikshyrorna öka med över 18% på två år. Givet att hyran är en av de absolut största utgiftsposterna är det ett hårt slag mot många verksamheter, och risken för konkurser och varsel ökar.

– Det är oroväckande att utvecklingen över antalet anställda nu börjar vackla inom butikshandeln. Vi har länge varnat för att varsel kan vara nära förestående. Att säga upp personal är för de flesta en sista utväg, men till slut finns det inga andra möjligheter. Vikande försäljning kombinerat med chockhöjningar av hyran är stora utmaningar för delar av branschen, säger Sofia Larsen.

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
3
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS