ANNONS

Grönsaker i butik

Grönsaker och frukt blev dyrare under november månad

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Maten blev något dyrare i november, visar SCB:s Konsumentprisindex (KPI). Olika frukter och grönsaker sticker ut såväl vad gäller prisuppgångar som prisnedgångar.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,2 procent i november jämfört med oktober.

– Priserna på alkoholfria drycker sjönk med 1 procent i november medan priserna på livsmedel steg med 0,3 procent, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

Billigare kaffe

Bland varugrupperna sjönk priserna mest på kaffe, te och kakao (-3,7 procent) samt på oljor och fetter (-1,2).

– Priserna steg mest på frukt, som gick upp med 2,2 procent. Därefter kom fisk, som steg med 0,9 procent.

Frukt ökat med 13 procent

Jämfört med november 2022 har de genomsnittliga priserna stigit i samtliga varugrupper utom oljor och fetter (-3,3), mjölk, ost och ägg (-2,2) och kaffe, te och kakao (-1,6).

– Frukt samt sötsaker och glass har stigit mest i pris det senaste året, med över 13 procent vardera. Därefter kommer fisk, vars priser stigit med nästan 13 procent, och grönsaker, som gått upp med 12 procent, säger Carl Mårtensson.

Blomkål ökade mest

Vad gäller enskilda livsmedelsprodukter sticker olika frukter och grönsaker samt lax ut mest sett till prisutvecklingen i november.

– Priserna på blomkål och vindruvor ökade mest i pris från oktober till november, medan apelsiner och citroner sjönk mest. Citrusfrukter brukar bli billigare under hösten, säger Carl Mårtensson.

Han fortsätter:

– Färska bär, socker och tomater är livsmedelsprodukterna som stigit mest i pris det senaste året. Priserna på färska bär är 53 procent högre än i november i fjol, socker har blivit 50 procent dyrare och tomater 49 procent.Totalt har priserna på livsmedel och alkoholfria drycker stigit med 6,2 procent sedan i november 2022. Motsvarande ökning i oktober var 6,6 procent.

Julmaten fortsätter uppåt

Konsumentprisindex för november är årets sista KPI-publicering. Jämfört med SCB:s senaste kartläggning av julmat (som mätte prisutvecklingen på utvald julmat för perioden december 2022–oktober 2023) har priserna fortsatt uppåt för flertalet produkter.

– I november steg priserna på åtta av de elva produktgrupperna vi undersökte i vår julbordskartläggning. Tidigare år har vi sett att priserna på en del av julmaten går upp i december, medan andra typiska julmatsprodukter sjunker i pris, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
2

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS