MÖNSTERÅS KOMMUN
“I Mönsterås kommun går 58 procent av eleverna utan gymnasieexamen efter tre år. Det visar Sveriges Lärares genomgång av ny statistik från Skolverket”, skriver Sveriges Lärare i ett pressmeddelande.
– Den svenska skolan ger inte eleverna en likvärdig möjlighet och förlorade år är svåra att ta igen, säger Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare.
“Sveriges Lärare har bearbetat Skolverkets statistik över hur många som klarar gymnasiet – och hur många som slås ut. Den nya statistiken visar på stora skillnader mellan kommuner. I över 20 kommuner är det mer än hälften av eleverna som inte når gymnasieexamen på tre år”, skriver Sveriges Lärare.
“I akut behov av resurser”
“I Mönsterås kommun var det hela 58 procent som inte klarade gymnasieexamen. Det är förhållandevis många elever som slås ut jämfört med resten av landet. Mönsterås är en av de kommuner där utslagningen är allra störst. I landet som helhet saknade 29 procent av eleverna gymnasieexamen efter tre år”, skriver Sveriges Lärare.
– Sveriges 290 kommuner och cirka tusen privata utförare klarar inte av att upprätthålla en nationellt likvärdig skola. Skolan är i akut behov av resurser och på sikt måste staten ta över finansieringen av skolan, så att alla elever kan få samma möjlighet att lyckas, säger Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare.
“Det råder stora skillnader mellan kommunerna. Bland kommunerna i Kalmar län sticker framför allt Mönsterås ut. Hela 58 procent av gymnasieeleverna saknade examen”, skriver Sveriges Lärare.
Kommun för kommun – här är det flest som inte når examen i Kalmar län:
Kommun | Andel utan examen efter tre år |
---|---|
Mönsterås | 58 % |
Hultsfred | 37 % |
Emmaboda | 35 % |
Västervik | 32 % |
Vimmerby | 31 % |
Nybro | 30 % |
Kalmar | 29 % |
Torsås | 29 % |
Oskarshamn | 25 % |
FAKTA / METOD
“Den här texten bygger på statistik från Skolverket vid utgången av läsåret 2022/23. Den avser de elever som började gymnasieskolan läsåret 2020/21. För att få slutbetyg från gymnasieskolan krävs att eleven fått betyg i alla kurser som ingår i programmet. Om inte annat anges räknar vi hur stor andel av samtliga gymnasieelever som saknade examen efter tre år (inklusive introduktionsprogram)”, skriver Sveriges Lärare.
Genrebild: Freepik (överst)