ANNONS

Scania i Oskarshamn
Arkivfoto: Peter A Rosén

Ytterligare en missnöjd Scaniaarbetare i Oskarshamn: “Vi har all rätt i världen att klaga”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

INSÄNDARE

Har läst insändarna som publicerades tidigare i veckan angående arbetsförhållandena på Scania i Oskarshamn.

Tänkte spinna vidare på det som personen i insändaren “De tidigare så glada Scaniaarbetarna” skrev – men inom monteringen.

Det är sant det som skrivs.

Jobbar själv på monteringen – som montör – och har varit där cirka fem år nu.

Jag vet att vår feedback, genom bland annat medarbetarenkäten, inte implementeras helt och hållet.

I alla fall inte under de senaste två åren.

“Det är alltid samma saker som vi arbetare tar upp varje år – och ledningen gör ändå inga större förändringar”

Scaniaarbetare i Oskarshamn

Det är alltid samma saker som vi medarbetare tar upp varje år – och ledningen gör ändå inga större förändringar.

De fokuserar mestadels på saker som de lätt kan påverka – såsom jämställdhet och trivsel, med mera.

Det är bra saker i sig – men de blundar när det kommer till hur vi faktiskt känner oss när vi står och jobbar dag in och dag ut.

Medarbetarundersökningen som görs en gång om året är ett av fåtal gånger vi faktiskt kan uttrycka vårt missnöje anonymt utan att riskera att bli tillsagda av antingen teamledare eller chefen.

Scania säger att de är öppna för all sorts givande kritik – men i verkligheten så vill de bara ha positiv kritik om företaget.

Om man klagar för mycket – ger negativ kritik eller uttrycker sitt missnöje till fel person – så finns det en risk att man blir tillsagd av antingen teamledare eller blir inkallad på chefens kontor.

“Blir tillsagd”

Då blir man tillsagd att man ska hålla sitt klagande för sig själv, så att man inte “drar ned moralen i resten av gruppen” man arbetar i.

Vilket är helt osant.

De arbetskollegorna som jag litar på och som tycker likadant nämnde jag detta till – om “moralen i gruppen” – och de bara skrattade och tyckte det var löjligt.

Detta är en personlig erfarenhet som jag pratar om, det tidigare citatet har faktiskt chefen sagt till mig.  

Problemet är att de flesta arbetarna antingen är nyanställda, då de inte har erfarenhet nog , eller så har de varit anställda så länge att de har blivit indoktrinerade i Scanias respektlösa policy och bara accepterat det som det är utan att tänka ett varv till, om hur det egentligen ska vara på en arbetsplats.

De har blivit vana vid att bli behandlade som skit av arbetsgivaren helt enkelt, i detta fall Scania, och ser det inte utifrån ett utifrånperspektiv.

Ifall Scania exempelvis lägger in ett planerat stopp i slutet på arbetsdagen – på säg minst en timme i detta fall, vilket inte är ovanligt – så får vi två val att göra.

Antingen tvingas vi att ta ut vår egna komp/tjänstledigt om vi vill gå hem tidigare.

Om man inte vill det måste man städa runt sin line – såsom att exempelvis sopa i truckgång, och ibland till och med moppa golvet vid längre stopp!

Men städningen är för en annan diskussion.

Efter att man är klar med det sitter man och rullar tummarna, kanske snackar lite skit med de få som är kvar resten av tiden om inga aktiviteter hittas på.

Vi får inte ens sitta med mobilerna när alla uppgifter är klara, varken i pausrummet eller på line när produktionen står stilla.

“Dubbelmoral”

Sen kollar man på linen bredvid och där sitter de med mobilerna utan någon som säger till dem. Vilken dubbelmoral.

Bara det att vi tvingas att ta ut komp/tjänstledigt om vi vill gå hem ifall Scania tar ett planerat stopp i slutet på arbetsdagen är bullshit.

Varför får vi inte göra vad vi vill eller bara gå hem med betalt, när vi ändå inte kan generera värde för Scania genom att stanna kvar?

“Meddelandet de sänder till oss är att de har noll respekt för oss arbetare, anser jag”

Det enda logiska svaret är att Scania gör så för jävlas med oss för att försöka tvinga oss att använda de få komptimmar som vi har. Meddelandet de sänder till oss är att de har noll respekt för oss arbetare, anser jag.

Vill till slut också svara personen som skrev insändaren om att denne blir trött på allt klagande från arbetare.

“Har rätt att klaga”

Vi har all rätt i världen att klaga på saker som vi inte tycker är okej och vi har rätt att skriva att vi vill se förändringar.

“Om facket, HR och/eller Scanialedningen hade lyssnat på oss arbetare, så hade vi inte behövt skriva dessa insändare”

Om facket, HR och/eller Scanialedningen hade lyssnat på oss arbetare så hade vi inte behövt skriva dessa insändare.

“Ett skämt”

Bara det att facket tyckte att de blev nöjda med en löneförhöjning på 5,5 procent på två år är ett skämt.

Vi borde åtminstone få den höjningen på ett år och inte två.

Sedan förstår jag inte heller varför Scania inte har höjt alla våra löner så att de matchar inflationen.

Det borde vara ett minimum på vår lönehöjning.

Inte lägre!

Ytterligare en missnöjd Scaniaarbetare

Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
47
+1
0
+1
2
+1
32
+1
1
+1
2
+1
29

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS