SVERIGE
Det har blivit dyrare att köpa gymkort och gå till frisören. Enligt den senaste statistiken är det priserna för tjänster som nu stiger snabbast. Det konstaterar SCB i ett pressmeddelande på torsdagen.
När inflationen blev högre under det första halvåret 2022 var det främst priser på varor, boendekostnader och el som klättrade uppåt.
– De senaste siffrorna visar att det framför allt är tjänstepriser som stiger snabbast, även om skillnaderna är små, säger John Eliasson, prisstatistiker på SCB.
Tjänster som ökat i pris
I vanliga fall brukar inflationssiffrorna redovisas efter konsumtionsändamål. Varor och tjänster inom rekreation redovisas exempelvis för sig och matpriser för sig.
Ett annat sätt att redovisa inflationen är att dela in priserna i tjänster, varor och boendekostnader. Inom kategorin tjänster är det främst flygcharter, dagens lunch och motionsaktiviteter som bidrar till inflationen just nu. Men även tjänster som äldreomsorg och biluthyrning stiger i pris.
Tjänstepriserna som bidrar mest till inflationen
Tjänst | Årsförändring pris |
---|---|
Motionsutövning | 9,03% |
Flygcharter | 14,60% |
Dagens lunch, restaurang | 7,40% |
Tv, film- och musiktjänster | 6,92% |
Veterinärtjänster | 24,69% |
Snabbmat | 4,98% |
Äldreomsorg | 8,54% |
Biluthyrning | 14,41% |
Tandläkararvode | 6,99% |
Hårfärgning | 6,96% |
Bred prisökning
Det är alltså flera olika typer av tjänster som bidrar till uppgången. Totalt är det 86 procent av alla tjänstepriser som ökar snabbare än 2 procent i årstakt.
– Att tjänstepriser ökar med mer än 2 procent per år är ganska vanligt historiskt sett. Dock är magnituden annorlunda just nu då vi ser en bred prisökning av tjänstepriser som ökar mer än 5 procent, säger John Eliasson.
FAKTA / OM STATISTIKEN
Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar. I SCBs statistikdatabas finns statistik om prisutvecklingen såväl för övergripande varu- och tjänstegrupper som för enskilda produkter.
Foto: Freepik