INSÄNDARE
Jag har nu läst två insändare om Fröviskolan.
Jag är helt utomstående, men har haft och har barn på skolan.
Jag måste säga att många lärare gör ett fantastiskt jobb där.
Jag jobbar själv med personer med neuropsykiatriska diagnoser.
Självklart så ska man se till elevens behov.
“Innebär skyldigheter”
Men samhället innebär också skyldigheter.
Är det okej att gå på andra elever eller lärare, eller utföra en brottslig handling, bara för att du har en diagnos?
Jag beundrar dessa lärare som går till sitt arbete, trots att de många gånger möts av skällsord.
I insändaren från “en person med insyn” så sågas skolans lärare totalt och passar det inte så är det bara att gå.
Vad jag förstår av mitt barn så kommer erfarna lärare sluta.
“Har skolan råd?”
Har skolan och skolans ledning “råd” att tappa denna kompetens?
Är det någon som frågar hur lärarna mår?
Ger förvaltningen lärarna rätt förutsättningar för att kunna hjälpa eleverna?
Jag tycker att man ska backa tillbaka bandet lite.
Ligger verkligen problemet enbart hos lärarna?
Vad har övriga samhället för ansvar?
Vad svarar man sitt barn som kommer hem och är frustrerad över att det inte är lugnt i klassrummet?
Man pratar om att möta elever med diagnoser, men man pratar inte om hur man ska hjälpa de barn som inte har diagnoser som faktiskt inte får studiero på grund av att andra barn stör lektionstiden.
Så min fundering är; får lärarna på Fröviskolan rätt förutsättningar för att göra det de ska dvs undervisa?
En förälder
Foto: Freepik
Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se