OSKARSHAMN
En kvinna i 70-årsåldern, med adress i Oskarshamn, fick ett sms från någon som påstod sig jobba för hennes bank.
Det slutade med att hon förlorade 15 000 kronor.
I sms:et stod det att hennes konto hade blivit utsatt för ett bedrägeriförsök och hon blev uppmanad att ringa till bankens spärrservice.
– Hon ringde dit och fick prata med någon som skulle hjälpa till. Kvinnan fick använda sitt bank-id – och 15 000 kronor förflyttades från ett konto till ett annat konto, ett säkert konto som de påstod att de hade. När det var gjort, så lade de på luren. Kvinnan insåg då att hon hade blivit lurad, säger Robert Loeffel, som konstaterar att det inte finns något som heter spärrservice.
– Det är något som bedragarna har hittat på.
En bedrägerianmälan är upprättad.
Genrebild: Freepik
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.