SVERIGE
Finansdepartementet föreslår att energiskatten på bensin (miljöklass 1) sänks med 1 krona och 31 öre per liter jämfört med den nivå som skulle ha gällt med nuvarande omräkningsregler.
Priset vid pump för bensin och diesel har stigit till rekordnivåer de senaste åren. Mellan 2020 och 2022 steg bensinpriset med mer än 40 procent och dieselpriset med mer än 60 procent. De ökade kostnaderna drabbar både svenska hushåll och företag. För att stötta hushåll och företag kommer regeringen att föreslå att skatten på bensin och diesel sänks med totalt 5,64 miljarder kronor 2024.
– Sverige befinner sig i ett tufft ekonomiskt läge. Regeringens främsta ekonomiska prioritering är att bekämpa inflationen, men också att stötta hushållen genom krisen. När vi nu sänker skatten på bensin och diesel pressas kostnaderna för att producera maten, transportera maten och köpa maten, säger energi- och näringsminister Ebba Busch (KD).
Förslaget innebär följande skattesänkningar:
- Med gällande regelverk hade energi- och koldioxidskattenskatten på bensin uppgått till totalt 7,02 kronor 2024. Skatten sänks från denna nivå med 1,31 kronor. Detta innebär, utöver att indexeringen inte får genomslag, att den totala skatten blir 75 öre lägre (inklusive moms) jämfört med 2023 års nivå. Den lagreglerade uppräkningen hade inneburit att skatten återigen hade höjts 2025. År 2025 sänks skatten på bensin ytterligare från denna uppräknade nivå med 75 öre (inklusive moms).
- Skatten på diesel sänks 2024 ner mot EU:s minimiskattenivå. Det innebär en sänkning på ungefär 43 öre per liter (inklusive mervärdesskatt) jämfört med nivån som skulle ha gällt 2024 enligt nuvarande regelverk, men en viss höjning jämfört med 2023 års nivå.
Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2024 respektive den 1 januari 2025.
Källa: Finansdepartementet
Foto: Freepik