SVERIGE
Lastbilstillverkaren Scania vill att lagen om att slopa reduktionsplikten ska stoppas. Det avslöjar motorsajten Carup efter att ha tagit del av lastbilstillverkarens remissvar på regeringens lagförslag.
Regeringens nya lagförslag om att sänka reduktionspliken blev klart i början av juli och ligger nu för remiss. En av remissinstanserna som svarat på lagförslaget är lastbilstillverkaren Scania med huvudkontor i Södertälje och lastbilshyttfabrik med 2700 anställda i Oskarshamn.
– Scania avstyrker detta förslag och anser att en hög inblandning biodrivmedel i bensin och diesel är ett mycket kostnadseffektivt och enkelt styrmedel för att minska växthusgasutsläppen och nå Sveriges klimatmål inom transportsektorn, uppger Scania i ett remissvar till regeringen.
Skulle gynna åkerierna
Den nya lagen om sänkt reduktionsplikt skulle göra transporterna betydligt billigare för de åkerier som äger Scania-lastbilar vill företaget stoppa regeringens förslag. Detta trots att svenska åkerier i många fall betalar 30 procent mer för dieselbränsle än utländska konkurrenter överväger nackdelarna, enligt Scania.
Scania menar att dagens reduktionsplikt med en plan till 2030 ger en långsiktighet i åkeribranschen. Utan dagens höga nivåer av reduktionsplikt kommer det att bli svårt eller till och med omöjligt att nå transportsektorns klimatmål till 2030, hävdar Scania.
Branschen håller inte med
Branschorganisationen Transportföretagen med 9 200 medlemsföretag som anställer 205 000 personer håller inte med Scania om att stoppa lagförslaget om reduktionsplikten. De tror att åkerier och andra medlemsföretag vinner på att reduktionsplikten slopas.
Enligt Transportföretagen så den snedvrider konkurrensen mellan stad och land och vill se en mjukare inbromsning än vad regeringen förordar.
Källa: Carup: Scania kräver stopp för ny lag med 4 kr billigare diesel
Pressfoto: Scania