LÄNET
”Tidö-regeringen hotar det svenska klimatarbetet”, skriver Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet i Region Kalmar län i ett pressmeddelande.
”På regionala utvecklingsnämndens kommande möte ska nämnden lämna ett remissyttrande på regeringens förslag om att sänka reduktionsplikten för bensin och diesel till 6 procent för 2024–2026 samt att slopa reduktionsnivåerna för 2027-2030.”
”I förslaget till remissyttrande som kommer upp på nämndens sammanträde så konstaterar Region Kalmar län att detta kommer leda till bl.a. ökad konsumtion av bensin och diesel, minskad användning av biodrivmedel samt ökade utsläpp av koldioxid”, skriver S, C och V.
– På nämndens möte är vårt förslag att Region Kalmar ska avstyrka förslaget om sänkt reduktionsplikt. Förslaget skulle öka utsläppen med cirka 4 miljoner ton koldioxid 2024, jämfört med 2023. Det här är ett förslag som är ett stort hot mot det svenska klimatarbetet och det kan vi omöjligt tillstyrka, säger Karin Helmersson (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.
– Kalmar län är ett län där vi har mycket goda förutsättningar att bidra till produktion av olika typer av biodrivmedel. Att högerregeringen då väljer att lägga fram ett sånt här förslag riskerar inte bara att bli ett hårt slag mot Sveriges klimatarbete, det blir också ett slag mot Kalmar län som nu riskerar att tappa viktiga investeringar i biodrivmedelsanläggningar, säger Lena Granath (V), regionråd.
– Förslaget visar att den högerkonservativa regeringen fullständigt saknar ambitioner på klimatområdet, det är ytterst allvarligt. Förslaget bidrar också till ett ökat beroende av råolja från exempelvis Ryssland. Detta i stället för att använda drivmedel som vi kan producera i Sverige och här i Kalmar län. Energimyndigheten har gjort bedömningen att reduktionsplikten bidrar till att vi får en större självförsörjning när det gäller drivmedel, säger Martina Aronsson (S), ordförande i beredningen för hållbarhet och folkhälsa.
Foto: Freepik