SVERIGE
Ungas användning av mobiler under skoltid påverkar deras studieresultat på ett negativt sätt. Enligt en ny rapport så blir många eleverna distraherade av mobilerna och Sverige ligger över snittet bland OECD-länderna. “Allvarligt att 30 procent av eleverna störs av mobiler under lektionstid”, säger skolminister Lotta Edholm (L) i ett pressmeddelande.
Att mobilerna påverkar elevernas studieresultat var temat när skolminister Lotta Edholm (L) nyligen deltog i ett seminarium arrangerat av OECD. Seminariet samlade beslutsfattare och experter från olika länder för att diskutera skärmanvändningen i klassrummet och konsekvenserna av skärmförbud.
– Den svenska regeringen ser att en mobilfri miljö i skolan är rätt väg att gå. Utgångspunkten ska vara att skoldagen är mobilfri. Samtidigt finns det stora utmaningar i användningen av skärmar även utanför skolmiljön, där både brist på sömn och fysisk aktivitet är viktiga frågor att hantera, säger skolminister Lotta Edholm (L).
Eleverna blir distraherade
OECD släppte nyligen rapporterna Students, digital devices and success och Managing screen time – How to protect and equip students against distraction, där man närmare har undersökt hur användningen av digitala skärmar i skolmiljö påverkar elever och deras inlärning. Rapporterna visar att många elever, 30 procent, blir distraherade av mobiltelefoner och andra digitala enheter i skolan, och Sverige ligger över snittet i OECD.
Under seminariet den 27 maj berättade skolministern hur den svenska regeringen arbetar för att gå tillbaka till grunderna och öka användningen av analoga läromedel. Hon lyfte de satsningar som regeringen gör på fler fysiska böcker i skolan, bemannade skolbibliotek och minskad skärmanvändning.
Läsarfråga
FAKTA / Om rapporten
Rapporten Students, digital devices and success är framtagen av OECD Education and Skills och undersöker hur användningen av digitala skärmar i skolmiljö påverkar elever och deras inlärning. Managing screen time – How to protect and equip students against distraction ingår i serien PISA in Focus som månadsvis publicerar kortare rapporter om en fråga kopplad till PISA 2022. Rapporten fokuserar på barns skärmtid och hur användningen av skärmar relaterar till prestation i matematik, känsla av tillhörighet i skolan och distraktion.
Foto: Freepik
Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.